Jeugdplan 2018

  1. Opzet
  • Schaakles in 3 groepen:
  • Groep 1 plus; deelnemers Max Kuiper, Boaz van Andel, Angelo Tulp, Tom Huismans.
  • Begeleiders: Wilfred Bastiani, Benny Bosman
    Maximaal 8 lessen, zie Handleiding Schaaktrainer Stap 1
  • Groep 2; deelnemers Wilrick Kost, Jens Sibbing, Joas Bosman, Marijn Huismans.
    Begeleider: Willem van der Hulst
    Maximaal 13 lessen, zie Handleiding Schaaktrainer Stap 2
  • Groep 2 extra; deelnemers Oscar Zecha, Robin van Vuuren, Abram Koorevaar. Abram vanaf 20.00 uur seniorencompetitie.
    Begeleiders: Folke van Dorp, Espen Zecha
  • Maximaal 9 lessen, zie Handleiding Schaaktrainer Stap 2
  • De extra aangeschafte werkboeken zijn aan de leerlingen uitgereikt en de bijbehorende handleidingen zijn beschikbaar voor de begeleiders
  • Beoogd doel: Vanaf september opleiding naar 2 groepen (nu 3). Stap 2 en Stap 3. Instroom van nieuwe Stap 1 nader bezien.
  • Aanpassing vanaf dit seizoen:
  • De korte notatie wordt ingevoerd vanaf Stap 1. Hierdoor kan iedere week 1 partij worden genoteerd en de week daarop kort besproken. In het begin noteert de begeleider.
  • Tijdschema:
  • 18.30- 18.40 partijbespreking
    18.40- 19.00 theorie
    19.00- 20.00 rondes (2x) onderlinge partijen
  • Woensdagmiddag wordt vanaf 15.30 uur schaken als proef aangeboden in ’t Huiken
  • Vacatures (per direct):
  • 1 begeleider jeugdcompetitie (uitslagen/standen noteren/opslaan en doorgeven aan de webmaster iedere donderdag van 18.45- 20.00 uur)
  • 1 begeleider schaak-les Stap 2 samen met Willem van der Hulst iedere donderdag van 18.30- 20.00 uur aan 4 jeugdschakers
  • 1 begeleider iedere donderdagochtend 09.00- 11.00 uur inrichten speelzaal 3. (tafels/stoelen/schaakmateriaal/lesmateriaal). Doorspreken schaakles.
  1. Beter leren schaken
  • Meer spelen ( wekelijks 1 of 2 rondes)
  • Meer helpen bij verwerking leerstof
  • Af en toe huiswerk werkbladen (20 minuten per week, plm 6 opgaven)
  • Meer afwisseling door aanbieden van schaakspelletjes
  • Noteren van partijen (verbeteren en communicatie theorie). In het begin de begeleider, daarna zelf noteren van 12 zetten
  • Pas nieuwe lesstof aanreiken als oude lesstof wordt toegepast
  • Meer persoonlijke begeleiding
  • Rust is een must voor betere concentratie
  1. Werking geheugen
  • Zeer complexe structuur. Functie van het brein is het zintuigelijk geheugen. Alles wat de moeite waard is komt in het korte termijn of werkgeheugen. Door herhalen oefenstof wordt voorkomen dat informatie weer verdwijnt. Nieuwe kennis wordt telkens teruggekoppeld aan langetermijngeheugen, zoals bijvoorbeeld het kijken naar een schaakbord. Bij de jeugd is het werkgeheugen nog niet volledig ontwikkeld.
  • Sterke schakers hoeven minder na te denken, omdat hun langetermijngeheugen goed is voorzien. Zwakke schakers kunnen alleen een beroep doen op het beperkte werkgeheugen.
  1. Bordvisie
  • Het werkgeheugen wordt minder belast indien:
  • Er zicht is op directe interactie (aanval/ verdediging)
  • Er zicht is op beheersing ruimte (lege velden)
  • Door gespeelde zet verandert functie van andere stukken
  • Kunnen rekenen (voordeel bepalen)
  • Samenwerking tussen de stukken
  • Herkennen aanvalsdoelen en antwoorden hierop van de tegenstander
  • Consequentie doorzien van een zet
  1. Kennis en vaardigheid
  • Vaktaal gebruiken (begrippen koning, hout, veld, penning, dubbele aanval enz). Dat is bedoeld voor het ontwikkelen van het werkgeheugen en het voeden van het langetermijngeheugen
  • Kinderen spelen snel omdat ze bang zijn om een idee te vergeten, snel weer aan zet willen zijn, zij hebben een kleiner werkgeheugen als volwassenen, denken niet aan tegenzetten of betere zetten, reageren direct op beweging van tegenstander, eerst aanraken en dan pas gaan denken, kijken niet naar betere zetten, zijn bang voor “sterkere” tegenstanders
  • Begeleiders moeten niet zeggen wat er fout is, maar aangeven wat er moet gebeuren
  • Laat kinderen meer samenwerken, goed voor sfeer en beantwoordt aan niveau
  • Leren denken: Zoekstrategie aanleren, keuze maken uit meerdere zetten
  • Verhouding theorie/spelen: 1:3.

Comments are closed.